Extra ogen in het doelgroepenvervoer

Extra ogen in het doelgroepenvervoer

Zo’n honderd meldingen kwamen er dit jaar al binnen bij de zorgcoördinator van doelgroepenvervoerder Trevvel. Deze meldingen gaan over passagiers die mogelijk in een sociaal isolement verkeren, te maken hebben met huiselijk geweld of signalen van beginnende dementie. Sinds begin dit jaar traint DOCK chauffeurs en medewerkers van de klantenservice van Trevvel in vroegsignalering. Om zo ervoor te zorgen dat signalen van kwetsbare passagiers worden gezien en problemen in een vroeg stadium kunnen worden opgepakt door het wijknetwerk.

Niet-pluis-gevoel
Mirjam Boel, zorgcoördinator: ‘Vroegsignalering vraagt om deskundigheid. Want wanneer zit iemand in een sociaal isolement? En hoe herken je huiselijke geweld of dementie? Tijdens de basistraining nemen we medewerkers in één avond mee in de sociale opdracht en de gebieden waarop ze kunnen signaleren. Ze leren gehoor te geven aan het niet-pluis-gevoel en we lichten de route toe: wie kunnen ze bellen en hoe verloopt zo’n melding? Aan het begin van de avond stuiten we vaak op weerstand, maar het gros van de medewerkers is aan het einde van de avond positief. Ze vinden het fijn dat ze hun zorgen over passagiers ergens neer kunnen leggen en dat deze dan snel worden opgepakt.’

Leerzaam & leuk
Inmiddels zijn er ongeveer honderd medewerkers van Trevvel getraind. Fatima, taxichauffeur voor schoolkinderen, is een van hen: “ Ik vond het een leerzame training. Ik weet nu waar ik op moet letten en als ik iets opmerk waar ik dit kan doorgeven. Er was veel ruimte om vragen te stellen en ik heb advies gekregen over hoe ik kan omgaan met een agressieve leerling. Ook was het gezellig om samen met je collega’s te leren!’ In de toekomst volgen, in samenwerking met Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond, verdiepingstrainingen specifiek gericht op het signaleren van kinder- of ouderenmishandeling.

Lees hier ook het blog van Caroline Kolenbrander, regiodirecteur Rotterdam over deze samenwerking.