Veelgestelde vragen

Spelregels Trevvel Samen

Hoe ver mag ik reizen met Trevvel Samen?

Binnen de gemeentegrenzen van Rotterdam kunt u binnen alle openbaar vervoer zones reizen. Het maakt dan niet uit waar u in Rotterdam uit of instapt. U kunt  door maximaal vijf zones reizen die niet binnen de gemeentegrenzen van Rotterdam liggen.

Hoeveel minuten van tevoren moet ik klaar staan?

Uw opgegeven vertrektijd is de uiterste tijd dat de chauffeur voorrijdt. De chauffeur kan tot 20 minuten voor de gewenste vertrektijd aankomen. Gebruikt u de belservice? Wacht dan ons telefoontje af voordat u zich klaar voor vertrek maakt. Gebruikt u geen belservice? Zorg er dan voor dat u altijd 20 minuten voor de gewenste vertrektijd klaarstaat.

Hoeveel bagage mag ik meenemen?

Per rit kunt u maximaal twee stuks handbagage meenemen. Deze bagage houdt u tijdens de reis bij de hand. Onder handbagage verstaan we bijvoorbeeld een handtas, de vervoerbox voor uw kat of een boodschappentas.

U mag één stuks grotere bagage zoals een reiskoffer meenemen. U dient dit wel duidelijk bij uw ritreservering te melden.

Het is, vanwege de veiligheid, niet toegestaan om boodschappen mee te nemen die los in een rollator liggen.

Hoe annuleer of wijzig ik mijn rit?

Dit kan met de Trevvel app.

Ook kunt u uw ritten telefonisch annuleren of wijzigen. Bel dan met de reserveringslijn op telefoonnummer: 088 – 130 30 30.

Wij adviseren u uw ritten zo snel mogelijk te wijzigen of annuleren. Onze planners kunnen dan snel iets anders regelen.

Kosten Trevvel Samen

Wat kost een rit met Trevvel?

De tarieven van Trevvel kunt u hier terugvinden op onze website.

Hoe betaal ik voor Trevvel Samen?

Automatische incasso

Als u Trevvel Samen gaat gebruiken, krijgt u een Trevvel­-pas waarmee u uw ritten kunt boeken. U ontvangt een machtigingsformulier waarmee u Trevvel toestemming geeft om één keer per maand de ritbedragen van uw rekening af te schrijven. U hoeft dus niet in het voertuig contant af te rekenen.

Borg

Daarnaast schrijven we bij aanvang eenmalig €10,- af van uw rekening voor het lidmaatschap van Trevvel. Dit bedrag ontvangt u terug als u zich afmeldt voor Trevvel Samen.
Facturering

De facturen worden omstreeks de 11e van de maand naar de klanten en/of bewindvoerders gestuurd. Indien er een e-mailadres bij ons geregistreerd staat, worden facturen per e-mail toegestuurd. Let op: wegens automatisering is het niet mogelijk om facturen daarna per post te ontvangen.

De facturen zijn de afrekeningen van de gemaakte ritten van de voorgaande maand (bijv. de gemaakte ritten in augustus worden gefactureerd in september). Bij factuurbedragen onder €10,- (totaalbedrag 3 maanden), wordt de factuur elke drie maanden toegestuurd.

Bij een foutieve factuur wordt, met goedkeuring  van de afdeling klantenservice, de creditnota bij de eerstvolgende mogelijkheid verrekend of teruggestort naar de klant en/of bewindvoerder.

Factuurbedragen worden middels een automatische incasso verwerkt, het afgeven van een machtiging is verplicht. Klanten die onder bewind staan kunnen door middel van een beschikking afwijken van deze verplichting.

Omstreeks de 25e van de maand worden de bedragen geïncasseerd. Bij het niet afgeven van de machtiging voor automatische incasso verzoeken wij de bewindvoerders de factuur binnen 14 dagen (vóór de 25e van de maand) te voldoen.

Mag er iemand met mij meereizen?

Jazeker. Als u een Trevvel samen­-pas heeft, mogen er per rit standaard twee personen met u meereizen. Voor elke meereizende betaalt u €1,51 per zone.
Let op: per rit kunnen er maximaal vijf meereizenden mee.

Het kan zijn dat u door de gemeente geïndiceerd bent voor een meereizende. Deze meereizende betaalt dan hetzelfde tarief per zone als u.

Als u geïndiceerd bent voor verplichte begeleiding dan reist uw begeleider gratis mee. Let wel op dat u als u deze indicatie heeft niet alleen mag reizen. Er moet (bijvoorbeeld omdat u tijdens de rit medische ondersteuning nodig kan hebben) altijd iemand met u meereizen die u hulp kan bieden als dat vereist is.

Wanneer wordt een rit vergoed?

Ritkosten worden vergoed bij 45 minuten vertraging of meer, gerekend vanaf de geboekte vertrektijd. Wij betreuren het als uw rit 45 minuten of meer vertraging heeft. Dit kan overmacht zijn, bijvoorbeeld bij noodweer, een ongeplande stremming of grote evenementen. Of het overmacht is of niet, uw rit wordt niet in rekening gebracht. U kunt dit terugzien op uw maandelijkse factuur.

Vervoer aanvragen Trevvel Samen

Heb ik recht op WMO-vervoer?

Daarvoor verwijzen wij u graag naar de afdeling WMO van uw gemeente.

Hoe kom ik in aanmerking voor Trevvel?

U komt in aanmerking voor reizen met Trevvel op basis van een beschikking van de gemeente. Afhankelijk van het soort vervoer dat nodig is, kan dit een beschikking op basis van de WMO, de Jeugdwet, of het leerlingenvervoer zijn. De aanvraag daarvoor kunt u daarom indienen bij de gemeente Rotterdam, of de gemeente Capelle aan den IJssel.

Kom ik ook in aanmerking voor reizen met Trevvel Samen?

Woont u in Rotterdam of in de deelgemeenten Hoek van Holland of Rozenburg? En bent u niet in staat zelfstandig met gewone (openbare) vervoermiddelen te reizen? Dan komt u misschien in aanmerking voor Trevvel samen. Neem contact op met de gemeente om na te gaan of u in aanmerking komt voor reizen met Trevvel.

U kunt de gemeente Rotterdam op de volgende wijzen bereiken:

Bellen
14 010

Langsgaan
De adressen van de VraagWijzers van de gemeente Rotterdam zijn te vinden op www.rotterdam.nl

Per post
Gemeente Rotterdam
Postbus 1024, 3000 BA Rotterdam

U kunt de gemeente Capelle aan den IJssel op de volgende wijzen bereiken:

Bellen
14 010

Langsgaan
Rivierweg 111. 2903 AR

Per post
Gemeente Capelle aan den IJssel
Postbus 70, 2900 AB Capelle aan den IJssel

Hoe reserveer ik een prioriteitsrit?

Een prioriteitsrit kunt alleen boeken als u naar een huwelijksvoltrekking of een uitvaart gaat. Om u goed van dienst te zijn verzoeken wij u een prioriteitsrit altijd telefonisch te reserveren op telefoonnummer 088 – 130 30 30. Onze Reisadviseur helpt u graag en adviseert u over de ophaaltijd.

Let op: Omdat onze planners extra tijd nodig hebben om uw prioriteitsrit goed in te plannen moet u deze minimaal 4 uur van tevoren reserveren.

Brengt Trevvel mij naar het ziekenhuis of de dokter?

Ja, wij brengen en halen u van en naar het ziekenhuis, de dokter of andere medische afspraken.

Wij moeten hier wel bij vermelden dat Trevvel Samen bedoeld is voor sociaal-recreatief vervoer en dat u reist met meerdere personen. Daardoor zijn de reistijden langer dan wanneer u reist met een reguliere taxi. Bij medische afspraken kunnen wij dus niet garanderen dat u op tijd op uw afspraak bent. Wilt u toch graag met Trevvel Samen naar uw medische afspraak? Dan adviseren wij u om een vroegere ophaaltijd te boeken dan u gewend bent.

N.B. U kunt uw rit boeken zodra u weet wanneer de afspraak is. Dit kan handig zijn als u meerdere afspraken heeft staan, bijvoorbeeld bij een specialist.

Als u graag een rechtstreekse rit wilt naar uw medische afspraak kunt u bij uw zorgverzekeraar navragen of u in aanmerking komt voor zorgvervoer.

Ik heb geen pas ontvangen, wat nu?

Bent u klant bij Trevvel Samen geworden dan ontvangt u binnen ongeveer 14 dagen een welkomstpakket met daarin onder andere een Trevvelpas, een machtigingsformulier en een folder.

Heeft u deze niet ontvangen? Neemt u dan contact op met het telefoonnummer 088 – 130 30 50. Onze medewerker kijkt na of u geregistreerd bent als reiziger en controleert samen met u uw gegevens. Trevvel stuurt u zo snel mogelijk een nieuw pakket toe. In de tussentijd mag u gewoon reizen op vertoon van uw legitimatiebewijs.

Als u niet geregistreerd bent in het systeem van Trevvel dan moet u zich melden bij de gemeente Rotterdam. U doet dit door contact op te nemen op telefoonnummer 14010.

Hoeveel ritten mag ik per jaar reizen?

Het aantal ritten dat u per jaar mag reizen met Trevvel is door de gemeente Rotterdam bepaald. Hoeveel ritten u krijgt en wat de stand van zaken is, kunt u navragen bij de Klantenservice van Trevvel. Deze kunt u bereiken op telefoonnummer 088 – 130 30 50.

Bent u het niet eens met het aantal ritten dat u per jaar mag reizen, dan kunt u contact opnemen met de gemeente Rotterdam. U kunt de gemeente op de volgende manieren bereiken:

Telefonisch
14 010

Bezoeken
De adressen van de VraagWijzers van de gemeente Rotterdam zijn te vinden op www.rotterdam.nl

Per post
Gemeente Rotterdam
Postbus 1024, 3000 BA Rotterdam

Overige Trevvel Samen

Ik ben mijn Trevvel Samen-pas kwijt. Wat nu?

U heeft van Trevvel bij de start een gratis pas ontvangen. Mocht u uw pas kwijtraken, dan kunt u bij Trevvel een nieuwe pas aanvragen. Hiervoor moeten wij wel € 10,- aan administratiekosten in rekening brengen. Is uw kaart beschadigd, stuur hem dan retour aan Trevvel. U krijgt dan kosteloos een nieuwe pas.

Voor een nieuwe pas kunt u bellen met Trevvel op nummer: 088 – 130 30 50

Uw beschadigde pas kunt u sturen aan:

Trevvel, t.a.v. Klantenservice

Postbus 4202, 3006 AE Rotterdam

Wat doe ik als de taxi te laat is?

Het komt voor dat de taxi vertraging heeft. Bijvoorbeeld als er files staan, er wegwerkzaamheden zijn of als het glad op de weg is. Als het goed is heeft de chauffeur of medewerker van de verkeersleiding al contact met u gezocht om met u af te stemmen hoe lang het nog duurt voordat de taxi er is. Mocht dat niet zo zijn dan kunt u contact opnemen met Trevvel op telefoonnummer 088 – 130 30 30.

Ook kunt u in uw eigen mijnTrevvel omgeving kijken waar de taxi zich bevindt en hoe lang het nog duurt voor deze er is.

Ik ben iets kwijt. Waarschijnlijk heb ik het in het voertuig laten liggen.

Bent u iets kwijt, neem dan contact op met Trevvel op telefoonnummer 088 – 130 30 30. Onze medewerkers komen dan gelijk in actie en stemmen met u de verdere afhandeling af.

Hoe dien ik een klacht in of hoe maak ik een melding?

Heeft u iets te melden? Een compliment, een melding om de dienstverlening te verbeteren of heeft u een klacht? Neem contact op met de Klantenservice van Trevvel. U kunt deze bereiken op telefoonnummer 088 – 130 30 50. Of via onze klachtenpagina.

N.B. Een klacht kan tot 3 weken na het voorval waar de klacht betrekking op heeft, worden ingediend.

Ik ben verhuisd, waar moet ik mijn adres wijzigen?

U dient uw adreswijziging aan de gemeente door te geven. Zij zullen dit in de basisregistratie verwerken.  U kunt de gemeente op de volgende wijzen bereiken:

U kunt de gemeente Rotterdam op de volgende wijzen bereiken:

Bellen
14 010

Langsgaan
De adressen van de VraagWijzers van de gemeente Rotterdam zijn te vinden op www.rotterdam.nl

Per post
Gemeente Rotterdam
Postbus 1024, 3000 BA Rotterdam

U kunt de gemeente Capelle aan den IJssel op de volgende wijzen bereiken:

Bellen
14 010

Langsgaan
Rivierweg 111. 2903 AR

Per post
Gemeente Capelle aan den IJssel
Postbus 70, 2900 AB Capelle aan den IJssel

Wat is Trevvel Samen?

Vervoer met Trevvel Samen is vooral bedoeld voor sociaal recreatieve doeleinden voor mensen die niet zelfstandig kunnen reizen met eigen of openbaar vervoer. Voor meer informatie klikt u hier.

Wat is Trevvel vervoer?

Trevvel vervoer is doelgroepenvervoer. Dat betekent dat wij kwetsbare groepen in de samenleving vervoeren, zodat zij op een zo normaal mogelijke manier daaraan kunnen deelnemen. Denk daarbij aan ouderen en mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking, kinderen in het speciaal onderwijs etc.

Wie heeft recht op WMO-vervoer?

De gemeente bepaalt uiteindelijk wie recht heeft op WMO vervoer, maar in principe iedereen die niet zelfstandig kan reizen met eigen of openbaar vervoer.

Hoe werkt Trevvel?

Alle informatie kunt u vinden in onze brochure. De digitale versie daarvan vind u hier.

Wat is vervoer op maat?

Vervoer op maat is de oude naam van wat wij Trevvel Samen noemen. Het is dus vooral sociaal recreatief vervoer, als aanvulling op het regulier openbaar vervoer.

Spelregels Trevvel Route

Hoe ver mag ik reizen met Trevvel Route?

Trevvel Route brengt u of uw kind naar school, de dagbehandeling en de dagbesteding. Voornamelijk rijden wij binnen Rotterdam en Capelle aan den IJssel. In overleg met de gemeente kunnen wij ook rijden buiten Rotterdam.

Hoeveel minuten van tevoren moet ik klaar staan?

Er is een tijd afgesproken wanneer de chauffeur u of uw kind komt halen. Zorg dat u of uw kind op de afgesproken tijd klaarstaat.

Hoe annuleer ik mijn rit?

Dit kan met de Trevvel app.

Ook kunt u uw ritten telefonisch annuleren. Bel dan met de reserveringslijn op telefoonnummer: 088 – 130 30 30.

Wij adviseren u uw ritten zo snel mogelijk te annuleren. Bij voorkeur een dag van tevoren voor 18 uur. Onze planners kunnen dan snel iets anders regelen.

Hoe kan ik mij of mijn kind beter- of ziekmelden?

Dit kan met de Trevvel app.

Ook kunt u zich telefonisch beter- en ziekmelden. Bel dan met de reserveringslijn op telefoonnummer: 088 – 130 30 30.

Wij adviseren u dit zo snel mogelijk door te geven. Bij voorkeur een dag van tevoren voor 18 uur. Onze planners kunnen dan alles regelen.

Kan ik mijn rit in de app wijzigen?

Dit kan niet. Neem telefonisch contact op via: 088 – 130 30 30.

Welke wijzigingen moet ik via de gemeente regelen?

Een verhuizing, een nieuwe school, structurele wijzigingen of een tijdelijk (opvang) adres kan niet via Trevvel gewijzigd worden. U dient dit z.s.m. schriftelijk aan te vragen bij leerlingenvervoer Rotterdam door te mailen naar leerlingenvervoer@rotterdam.nl

Vervoer aanvragen Trevvel Route

Heb ik recht op Leerlingenvervoer?

Recht op het Leerlingenvervoer heeft een kind wanneer die als gevolg van een ziekte of een beperking niet zelfstandig kan reizen en er niemand in de gelegenheid is het kind te vervoeren. Deze indicatie wordt afgegeven via de gemeente. Neem contact op met de gemeente om na te gaan of u in aanmerking komt voor reizen met Trevvel.

U kunt de gemeente Rotterdam op de volgende wijzen bereiken:

Bellen
14 010

Langsgaan
De adressen van de VraagWijzers van de gemeente Rotterdam zijn te vinden op www.rotterdam.nl

Per post
Gemeente Rotterdam
Postbus 1024, 3000 BA Rotterdam

U kunt de gemeente Capelle aan den IJssel op de volgende wijzen bereiken:

Bellen
14 010

Langsgaan
Rivierweg 111. 2903 AR

Per post
Gemeente Capelle aan den IJssel
Postbus 70, 2900 AB Capelle aan den IJssel

Heb ik recht op vervoer via de Jeugdwet?

Recht op het vervoer via Jeugdwet heeft een jongere wanneer die als gevolg van een ziekte of een beperking niet zelfstandig kan reizen of iemand in de gelegenheid is de jongere te vervoeren. Deze indicatie wordt afgegeven via de gemeente. Neem contact op met de gemeente om na te gaan of u in aanmerking komt voor reizen met Trevvel.

U kunt de gemeente Rotterdam op de volgende wijzen bereiken:

Bellen
14 010

Langsgaan
De adressen van de VraagWijzers van de gemeente Rotterdam zijn te vinden op www.rotterdam.nl

Per post
Gemeente Rotterdam
Postbus 1024, 3000 BA Rotterdam

U kunt de gemeente Capelle aan den IJssel op de volgende wijzen bereiken:

Bellen
14 010

Langsgaan
Rivierweg 111. 2903 AR

Per post
Gemeente Capelle aan den IJssel
Postbus 70, 2900 AB Capelle aan den IJssel

Wordt de machtiging automatisch verlengd?

Nee, u moet zelf de einddatum van de beschikking in de gaten houden. Ieder schooljaar kunt u deze opnieuw aanvragen bij de gemeente.

U kunt de gemeente Rotterdam op de volgende wijzen bereiken:

Bellen
14 010

Langsgaan
De adressen van de VraagWijzers van de gemeente Rotterdam zijn te vinden op www.rotterdam.nl

Per post
Gemeente Rotterdam
Postbus 1024, 3000 BA Rotterdam

U kunt de gemeente Capelle aan den IJssel op de volgende wijzen bereiken:

Bellen
14 010

Langsgaan
Rivierweg 111. 2903 AR

Per post
Gemeente Capelle aan den IJssel
Postbus 70, 2900 AB Capelle aan den IJssel

Overige Trevvel Route

Wat is Trevvel Route?

Trevvel Route is het leerlingenvervoer voor kinderen die vanwege ziekte of een beperking niet zelfstandig naar school kunnen. Deze kinderen worden met een taxi, taxibusje of touringcar naar school gebracht. Na schooltijd worden kinderen opgehaald en naar huis gebracht. Trevvel verzorgt het vervoer van en naar school in Rotterdam en Capelle aan den IJssel voor kinderen die niet zelfstandig kunnen reizen.

Als iemand niet met het openbaar vervoer, de fiets of de auto naar de dagbesteding/dagbehandeling kan reizen, kan vervoer via Trevvel Route worden ingezet.

Werkvervoer is het vervoer van en naar werk volgens een vaste route. Als iemand niet met het openbaar vervoer, de fiets of de auto naar het werk kan reizen, kan vervoer via Trevvel Route worden ingezet.

Hoe lang mag mijn kind in de taxi zitten?

De reis van uw kind mag niet langer duren dan 90 minuten vanaf de ophaaltijd. 90 minuten is de maximum bruto reistijd, dus inclusief in- en uitstappen. De netto reistijd, dus de tijd dat het kind daadwerkelijk in de taxi zit, mag maximaal 75 minuten bedragen.

Wat doe ik als de taxi te laat is?

Voor de actuele informatie kunt u de App raadplegen. U kunt ook telefonisch contact met ons opnemen via:  088 – 130 30 70.

Ik ben iets kwijt en/of verloren in taxi

Neem contact met ons op via: klantenservice@trevvel.nl of bel ons via: 088 – 130 30 50.

Ik ben verhuisd, wat nu?

U dient uw adreswijziging aan de gemeente door te geven. Zij zullen dit in de basisregistratie verwerken. U kunt de gemeente op de volgende wijzen bereiken:

U kunt de gemeente Rotterdam op de volgende wijzen bereiken:

Bellen
14 010

Langsgaan
De adressen van de VraagWijzers van de gemeente Rotterdam zijn te vinden op www.rotterdam.nl

Per post
Gemeente Rotterdam
Postbus 1024, 3000 BA Rotterdam

U kunt de gemeente Capelle aan den IJssel op de volgende wijzen bereiken:

Bellen
14 010

Langsgaan
Rivierweg 111. 2903 AR

Per post
Gemeente Capelle aan den IJssel
Postbus 70, 2900 AB Capelle aan den IJssel

Hoe is Trevvel Route te bereiken?

Iedere werkdag van 06:00 – 18:00

Leerlingenvervoer
088-1303080
leerlingenvervoer@trevvel.nl

Jeugd
088-1303070
route@trevvel.nl

Dagbesteding 
088-1303070
route@trevvel.nl

Werk
088-1303070
route@trevvel.nl

Heb ik recht op Leerlingenvervoer?

Uw kind heeft recht op leerlingenvervoer wanneer hij of zij als gevolg van ziekte of beperking niet zelfstandig naar school kan en u zelf niet in de gelegenheid bent om hem of haar te brengen. De gemeente stelt de voorwaarden en beslist uiteindelijk over deze vraag.

U kunt de gemeente op de volgende wijzen bereiken:

U kunt de gemeente Rotterdam op de volgende wijzen bereiken:

Bellen
14 010

Langsgaan
De adressen van de VraagWijzers van de gemeente Rotterdam zijn te vinden op www.rotterdam.nl

Per post
Gemeente Rotterdam
Postbus 1024, 3000 BA Rotterdam

U kunt de gemeente Capelle aan den IJssel op de volgende wijzen bereiken:

Bellen
14 010

Langsgaan
Rivierweg 111. 2903 AR

Per post
Gemeente Capelle aan den IJssel
Postbus 70, 2900 AB Capelle aan den IJssel

Wie heeft recht op WMO-vervoer?

De gemeente bepaalt uiteindelijk wie recht heeft op WMO vervoer, maar in principe iedereen die niet zelfstandig kan reizen met eigen of openbaar vervoer.